BG | RU

СВЕТА БОГОРОДИЦА В ПЕТРИЧАНИ

година 2018 / брой 133, К. Вирджил Георгиу

  

Божията Майка дойде в селото ни. Това се случи през 1922 г. Бях шестгодишен. Известно е, че Божията Майка се възнася след кончината си телом на небето. Честваме това събитие на 15 август, когато е празникът Успение на Пресветата наша Владичица Богородица и Приснодева Мария.


И тъй, Майката на нашия Бог е на небето, възцарила се над всички небесни сили, както се казва в химна, който пеем всяка неделя на литургията: „По-чтима от херувимите и несравнено по-славна от серафимите“.[1]


Ала Божията Майка обитава в същото време и Петричани, селцето в Карпатите, където моят баща е свещеник. Как е възможно една и съща личност да присъства едновременно на две различни места? Нали това противоречи на законите на физиката? Обаче е вярно. Света Богородица обитава едновременно небето и планината край моето село. Обяснението е следното:


След разпването на Иисус властите в Палестина начеват свирепо преследване на християните. Всички ученици и сподвижници на Христа, както и Неговата Майка,  се скриват от страх да не бъдат избити. Пребити с камъни. Както свети Стефан.[2]


Гонението трае дълго. Цели три века след разпването е забранено на християните да живеят в Назарет. Всички градове в Палестина, напомнящи за Христос, са забранени за християните.[3] Гонението се ожесточава, повечето апостоли и ученици на Христа бягат в Ливан. Божията Майка прави същото. Тя намира убежище в Антарадус, град, разположен на ливанския бряг между Бейрут и Антиохия.


Антарадус се намира край устието на река Елеутерус, Сирия, и днес се нарича Тартус. Отсреща на града, на около пет километра, е остров Арадус или Руад. Щом населението на Антарадус бивало заплашено от нашественици, то напускало брега и се укривало на острова като в укрепление.


Градът, където намира подслон Майката на Нашия Бог, е съграден малко след Потопа от Ханаан, внук на Ной.[4] Антирадус бил прочут по цял свят заради статуите на Фидий и Праксител.[5] Свети Павел им се възхищава, когато се отбива там.


Божията Майка била посрещната в Антарадус от свети евангелист Лука. Той е от този край, родом е от Антиохия. В Антарадус прави портрет на Божията Майка, изобразявайки я с Христос на ръце. Църквата ни обяснява защо:


Като изписва почитания Ти образ, божественият Лука, писателят на Христовото Евангелие, вдъхновен от божествения глас, поставя Твореца на всемира в обятията Ти.[6]


Свети Лука показва портрета си на Света Богородица. Църквата ни казва:


Когато вестителят на евангелските тайнства изписал лика Ти за първи път, донесъл да го познаеш и да му повериш силата да спасява онези, които Те почитат. И си се възрадвала Ти… милосърдната, сторила нашето спасение, Която си като устата и гласа на иконата… И гледайки иконата, си изрекла: „Благодатта и силата ми да бъдат с този образ“. И ние истинно вярваме, че си изрекла това, Владичице Наша, Която си с нас в образа.[7]


Християните от Карпатите вярват, че Божията Майка присъства в иконата Си. А тя е наистина там. Нейната благодат е там. Силата й е там. Иконата е нейната уста. Нейният глас.


Ние, разбира се, не обожваме нито дървото, нито метала, нито цветовете. Свети Йоан Дамаскин обяснява: „Не обожвам материята. Обожвам Твореца на материята, Който е станал материя, Който е обитавал материята и извършва нашето спасение чрез материята. Нямаме култ към материята, а към Онзи, Който е представен чрез нея“[8].


В църквите ни няма религиозни картини. Няма статуи. Никакво пластическо изкуство. Иконата на Пресветата Мария не е живопис. Тя благочестиво възпроизвежда иконата, изрисувана от свети Лука. Божията Майка е реално в тази икона. Църквата ни учи, че силата и благодатта на Небесната царица се намират във всички икони, вярно възпроизвеждащи автентичните черти на Света Богородица, изрисувана от свети Лука.


Ако ни поискат исторически, научни или археологически доказателства за това, че свети Лука наистина е изрисувал тази икона, и за думите, които Божията Майка е произнесла, гледайки я, отговаряме, че нямаме такива. Доказателства са потребни на онези, които имат съмнения. Ние не се съмняваме, че Христос е присъстващ, тяло и кръв, в чашата и че гласът, благодатта и мощта на Небесната царица присъстват в иконата, изрисувана от свети Лука, чиито копия са в църквите ни. За интересуващите се от материалните доказателства можем само да добавим, че в Антарадус е била вдигната първата църква, посветена на Света Богородица. Параклисът е осветен от свети Петър. Църквата е била издигната наново през 346 г. от Константин Велики. През 1123 г., по време на кръстоносните походи, започват големите поклонения на християни от Изтока, които идват в Антарадус, за да  сведат глава в първия параклис на Света Богородица. След мюсюлманските нашествия църквата  в Антарадус е превърната в яхър, затвор и накрая в джамия. Върната е за богослужения и е обявена за исторически паметник от френския генерал Гуро, губернатор на Сирия през 1922 г. Ала как става така, че Небесната царица се озовава в нашите карпатски гори?


Причината е, че император Йоан VIII Палеолог през 1424 г. пренася тази икона в манастира в Нямц, Молдова. Византийският император го е сторил лично, защото тогава Константинопол е под заплахата на мюсюлманите. Императорът пренася иконата на Божията Майка в Румъния, смятайки, че тя ще е на сигурно място в нашите гори. От този ден Света Богородица е сред нас. Близо до селото ни.


Всяко лято, щом скътаме пари за празника, каним Божията Майка у нас. (…)


 


[1] Божествена литургия на св. Йоан Златоуст. Б. а.


[2] Деян. 5:7.


[3] Епифаний, P.G. 41, col. 423.


[4] Бит.9:18.


[5] Страбон, 17, 753.


[6] Утреня, 15 август, канон глас 4.


[7] Вечерня, 15 август, стихира глас 6.


[8] Св. Йоан Дамаскин, P.G. 94, col. 1245, 1356.




Предишен брой


Снимки

Контакти


Издава фондация "Комунитас"
Адрес: ул. "Неофит Рилски" № 61 "
Тел. 02 9810555
E-mail: hkultura@communitas-bg.org

2000-2018 hkultura.bg Начало | Броеве | Проектът | Екипът | Разпространение | Контакт | Вход
webdesign: pimdesign.org